De reis van de held-in - deel II - Het vaste patroon.

Heb je vragen, opmerkingen, kritiek of stellingen n.a.v. het werk van Joseph Campbell? Weet je meer over mythologie, symbolen, religies, mystiek, Godinnen en Goden of 'De weg van de Held(in)'? Wil je iets zeggen of vragen over thema's die m.n. in Nederland relevant zijn? Plaats het hier.

Moderator: Gerard

Locked
User avatar
Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

De reis van de held-in - deel II - Het vaste patroon.

Post by Gerard » Thu Dec 06, 2007 1:57 pm

Deel II - Het vaste patroon van de reis van de held-in.

De reis van de held verloopt in principe overal ter wereld, in bijna alle mythen, sprookjes, fantasy volgens een vast patroon:

1. De oproep tot de reis
2. De weigering van de oproep
3. Het geschenk van de bovennatuurlijke hulp
4. Het verblijf in de buik van de walvis
5. De weg der beproevingen
6. De ontmoeting met de godin
7. De vrouw als verleidster
8. Eenwording met de vader
9. Apotheose
10. Het uiteindelijke geschenk
11. De weigering om terug te keren
12. De magische vlucht
13. De redding van buitenaf
14. Terug over de drempel
15. Meester van twee werelden
16. Vrijheid om te leven.


De reis van de held is natuurlijk vooral bekend uit de Griekse mythologie: Jason, Hercules, Odysseus, Theseus, Attis, enz. Maar ook in de Sumerische, Babylonische, Egyptische, Keltische (King Arthur en de Ronde Tafel en de Graalszoektocht) , Romeinse, Germaanse, Japanse, Chinese, Noord- en Zuidamerikaanse, Afrikaanse, Australische, Indiase, Noorse mythologie komt de heldenreis in allerlei varianten voor. In de Grieks-Romeinse en Midden-Oostentraditie is de held meestal is de held een man. Denk ook aan figuren als Mozes, Boeddha, Jezus Christus, Mohammed. Zij allen passen in het patroon.

Daar staat tegenover dat bvb de oudste mythologische reis gegaan wordt door een vrouw: de beroemde Sumerische Inanna. En in de Japanse mythologie is de zonnegodin Amaterasu de hoogste aller goden. Haar beeltenis staat niet voor niets op de Japanse vlag, de rijzende zon. En ook in de Egyptische mythologie spelen vrouwen-godinnen vaak een hoofdrol. In de Keltische niet minder. Daar zijn de godinnen vaak strijdbaar, weerbaar, gewelddadig ook.

De begrippen man en vrouw kunnen in de mythologie voor verwarring zorgen. Beter is het bij man te denken in termen van mannelijke ‘eigenschappen’ en bij vrouw vrouwelijke ‘eigenschappen’. Doel van de mythologie is juist het ‘huwelijk’ van deze twee met elkaar, een transformatie en metamorfose naar een ander niveau.

Maar ook in het recentere verleden en tegenwoordige tijd kunnen we de reis herkennen. In talloze films en levens, in de literatuur, in personen als Nelson Mandela, Jeanne d’ Arc, Kennedy en noem maar op. Tot en met de kleine ambtenaar van de film ‘Das Leben der Anderen’.

In Science Fiction en Fantasy zien we het terug: Starwars. In boeken als de Da Vinci Code.

Je zou bijna denken dat de reis alleen over bekende en beroemde mensen gaat. Het tegendeel is waar. De reis gaat juist vooral over de levensweg, biografisch of spiritueel, van gewone mensen. We kennen de reis in onze eigen geschiedenis. Waar iemand uit een bepaalde situatie is weggegaan. Of wezenlijk veranderd is. Of weer opnieuw op weg is gegaan. Bvb. na een verlies of diepe crisis, daar herkennen we de heldin of de held. De essentie van de held-in is niet succes hebben, maar het ‘op weg gaan’ zelf.

Veel ‘gewone’ mensen kennen het gevoel van Inanna in de Onderwereld: dood, levenloos aan een haak aan de wand in een donkere onderaardse grot te hangen, zonder voeten aan de grond, machteloos. En toch weer opgestaan en verder gegaan, als een ander mens dan ze was. Het leven opnieuw begonnen. Rijker.

Tenslotte: een van de leden van de Ronde Tafel Amsterdam merkte eens op: ‘Het is ook goed je te realiseren welke rol je in de reis van anderen speelt! Wilt spelen. Ben je bvb. een Magische Helper, een Monster of een Bewaker?’


In deel III zal het gaan over de start van de reis: de oproep en wat daarna komt.
Sisyphus Laughs
User avatar
Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard » Sat Jan 05, 2008 3:10 pm

Image

De reis kan fysiek zijn, maar ook maatschappelijk, psychologisch of spiritueel. De reis staat voor de levensweg. In 'reis' zit het element 'avontuur' opgesloten: onzekerheden. Immers reizen was in vroeger dagen geen risicoloze onderneming en kon best gevaarlijk zijn.

Dit is een plaatje van John Bauer.

Ook in sprookjes worden reizen ondernomen, verdwalen kinderen in bossen en moeten ze door list of volhardend vechten monsters en heksen overwinnen.
Sisyphus Laughs
User avatar
Gerard
Working Associate
Posts: 398
Joined: Sun Jan 23, 2005 7:26 pm
Location: Amsterdam.

Post by Gerard » Sat Jan 05, 2008 3:15 pm

Image

Vaak is er in het begin sprake van een verbod. Bvb. om een deur te openen. Of in de bijbel: van een vrucht te eten. De omgeving waarschuwt de held (in spe) en verbiedt achter de deur te kijken. Het ligt in de menselijke natuur om dan toch het bekende en veilige te verlaten en het onbekende en angstige avontuur aan te gaan. Een avontuur dat weliswaar niet makkelijk zal zijn, maar toch ondernomen moet worden. 'Er moet meer zijn dan dit' en ik wil dat verkennen.
Sisyphus Laughs
Locked